15. července 2019

prakticky o... ČASE


LETNÍ ČAS
ČAS PRÁZDNIN
KDY ZAPADÁ SLUNCE? 
BUDEME VZHŮRU DLOUHO DO NOCI
ZA JAK DLOUHO POJEDEME K BABIČČCE?
KOLIK ČASU TAM STRÁVÍME?
KDY MÁM NAROZENINY?
KDY ZAS BUDE ZIMA?




Vnímání času je pro děti do 6 let těžko uchopitelné. Nedokáží se zcela přesně orientovat v čase, plánování činností je pro ně též španělskou vesnicí. A tak hledáme s cácorkami různé cesty, jak ten čas pobrat. Žijí přítomností, co bylo nebo bude nedokáží zcela přesně zařadit. Několik praktických rad jsem našla v knize 100 aktivit Montessori - Objevujeme svět (Svojtka 2017), kde je přímo kapitola o čase. Např. mě zaujala jednoduchá aktivita o vnímaní přítomnosti a minulosti. Stačí velký papír rozdělený na 2 půlky (minulost a přítomnost). Pak už postačí obrázky s nějakými událostmi. Např. obrázek znázorňující dědu. Děda je na návštěvě, tedy se jedná o přítomnost a obrázek přilepíme do části "přítomnost". Až tato událost pomine, jednoduše přendáme do pole "minulost".
Když budeme děti s časem učit pracovat, seznamovat je a necháme je čas zažívat, bude se jim v mnoha situacích lépe reagovat, budou trpělivější, bude pro ně mnoho situací uchopitelnějších.

Pokusím se nastínit pár aktivit a praktických návodů od nejkratších časových údajů.

 

TEĎ A TADY

Teď a tady, to je to, co prožívají, žijí daným okamžikem. A pro přirozené vnímání daného momentu, nejkratšího času, můžeme zařadit známé dětské hry. Jsou to hry na principu zastavení v daném okamžiku...

Cukr, káva limonáda 
Hra pro skupinu dětí na ven. Jeden hráč se postaví zády na opačnou stranou než zbytek skupiny, která je na startovní čáře. Vyvolený zvolá říkadlo: "Cukr, káva, limonáda, čaj, rum bum" a otočí se. Během říkadla se všichni rozeběhnou s cílem doběhnout do cíle k vyvolenému. Ve chvíli kdy se vyvolený otočí, nikdo se nesmí pohnout. Pokud se někdo hne, vrací se na start. Kdo dorazí do cíle jako první, tak vyvolává.

Sochy
Hra na doma pro jakýkoliv počet. Stačí hudba a tanec. Ve chvíli, kdy někdo stopne hudbu, tak je potřeba udělat sochu a nepohnout se.

ZA CHVILINKU

Co to je za chvilinku? Celkem široký pojem, každý to vnímá jinak. Ale formou her můžeme trénovat odhadování konkrétního časového údaje. Mimo jiné doporučuji být více konkrétní. Namísto výroku: "Maminka přijde za chvíli.", zkuste říct: "Maminka naplní lahev vodou, umyje si ruce, usuší si je a přijde zas za námi." Nebo jen ukažte na ručičkových hodinkách, kolik času bude pryč.

Odhadujeme
Hezké zabavení na výletě, kdy děti odhadují čas, popř. vzdálenost. Můžete hrát v různých obměnách. Dospělý stopne 20 vteřin. A dítě může odhadovat, za jak dlouho to uplyne. Nebo k jakému stromu za 20 vteřin dojde. 
Naší oblíbenou obměnou je, že si předem domluvíme nějaký viditelný bod, ke kterému chceme dojít. Cácorky si zavřou oči a odhadují, za jak dlouho dojdeme k danému místu. Možné hrát i v autě.

Stopování 
Zkuste stopovat čas a předem odhadnout, co všechno se dá stihnout za 30 vteřin? Doběhneš k určenému místu? Kolikrát se otočíš? Kolikrát mrkneš? Stihneš se obléknout? Udržíš se na 1 noze? atd.

 

PÁR MINUT  

Za pár minut to bude hotové... Co to je za údaj? Další naprosto neurčitý pojem. Tady bychom si mohli pomoci např. přesýpacími hodinami. Můžete je použít např. u čištění zubů nebo k nějaké hře.
Zkuste tento časový pojem přiblížit. Trvá to jako Večerníček, jako cesta do školky apod.

Odhadování
I s minutami si můžete zahrát odhadování. Za jak dlouho si vyčistíš zuby? Kam dojdeme za 5 minut? Kolik stránek z knihy přečteme za 5 minut? Stihneš se obléknout do 5 minut?

✩ Kuchyňská minutka
Nejstarší Perpetua objevila kuchyňský minutníček. Teď s ním všude chodí, natahuje a přemýšlí, co jak dlouho trvá. Myslela si, že když ho natáhne úplně (45 minut), bude tikat celý den. To byl dobrý aha moment, že to tak vůbec není. :-)

DEN

Porozumění času je především díky zkušenosti, díky tomu, co prožívají. A jedním z nejlépe uchopitelným časovým pojmem je právě den. Nevědomě dětem předáváme informace např., že je ráno a vstává se, nebo je  čas oběda v poledne, už je tma, tedy večer.

Rituály
K rychlé orientaci v čase přes den napomáhají rituály. Jsou to pravidelné úkony přes den; jídlo, spaní, čtení, hraní atd. A tak je na každém se zamyslet, jaké rituály dětem poskytuje. Jestli je v denních rituálech pravidelnost nebo je den natolik rozvolněný, že dítě se ztrácí v tom, co ho čeká...

Obrázkové hodiny 
"Mamí, kdy bude večeře?" "Cácorky, je čas jít spát!" Čas se během dne řeší téměř v každé situaci. A takovou malou pomůckou, kterou teď testujeme, jsou obrázky na hodinách. Čísla jsem tam nechala schválně, jelikož by bylo fajn, aby starší si jednotlivé úkony začala fixovat s časem. 
Několik hezkých piktogramů najdete například na webu Testováno na dětech.

 
Sluneční hodiny 
Takovou malou zkouškou trpělivosti bude vytvoření slunečních hodin. Můžete pozorovat, jak stín putuje během dne a různými způsoby zaznamenávat. Mnoho originálnch nápadů najdete na Pinterestu pod heslem Sundial for kids.
Nápadů je mnoho, zde 2 návody:

  DEN ZA DNEM

 I dospělí mají občas problém s časem. Vzpomeňte si na známou scénku Včera, dnes a zítra.

Týdenní rozvrh
Začali jsme klasickým týdenním rozvrhem. Dnes už jsou určitě některé vystylovanější, ale pro naši potřebu stačí barevná tabulka, kterou jsem zalaminovala. Zezadu jsem přilepila magnetickou folii, zepředu proužek suchého zipu, na kterém můžu přichytávat jednotlivé aktivity; kdy je doma tatínek, kdy přijde jaká návštěva, kroužky, vnímání víkendu apod.
Pokud by někomu stačila tato jednoduchá verze, přikládám soubor.
TÝDENNÍ ROZVRH


Rodinný plánovací kalendář
K Vánocům jsme dostali krásný rodinný plánovací kalendář. Popravdě není úplně využíván. Jen občas, když zrovna máme moc akcí a je potřeba se zorientovat. Ovšem našli jsme mu nové využití. Pokud jedem na delší pobyt, tak vytrhnu aktuální stránku kalendáře a slouží nám k přehledu, jak dlouho budeme pryč. Vyladili jsme to nálepkami. Různý počet a druh nálepek napovídá, co jsme dělali (výlet, cvičení, čtení, apod.).
Předchůdcem tohoto přehledu, jak dlouho jsme pryč, byla obyčejná mřížka s čísly, která se každý den škrtala, vybarvovala.


Odpočítávání s puzzle
Další pomůcka, která nám pomáhá s vnímáním času, jsou puzzle. Koupila jsem puzzle se 100 dílky a byli jsme pryč 20 dnů. Nejdříve jsem si je složila sama, otočila a poznačila ze zadní strany čísly 1-20. Tedy na každý den vycházelo 5 dílků. Aby jim to dávalo smysl a nadšení ze spojování, tak právě proto jsem jim to popsala, aby dostaly vždy navazující dílky. Každý den se těšily na skládání a co nového jim na obrázku přibyde.

Fotíme v čase
Dospělí často dělají časosběrné fotografie. Cácorky taky rády fotí, tak jsem jim vymyslela, jestli by si nechtěly dokumentovat svůj vlastní záhonek. Je to jen jejich práce, a tak jsou motivovány, se o něj start, ale i dokumentovat. Až dokumentace skončí, tak si fotografie dáme na časovou osu a porovnáme s délkami jiných procesů.
 


MĚSÍCE V ROCE  

Rok je dlouhá doba a měsíc se svým počtem dnů je pro dítě taky dlouhý. Ale přesto je dobré to ukázat jako další část z času, který je potřeba se naučit vnímat. 

Knihy
Děti vnímají jednotlivá roční období a mnoho knih jim je přibližuje.

Naše oblíbené knihy jsou např.:
  • série leporel JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA: Rotraut Susanne Bernerová (Paseka)
  • Skřítek Rozekvítek - Rok v přírodě: Hana Primusová (Fortuna Libri, 2015)
  • Dubánčí rok: Petr Václavek (CPRESS, 2017)
  • Rok v lese: Emilia Dziubaková (HOST, 2017) 
  • Český rok Josefa Lady, verše Michala Černíka (Knižní klub 2012)


Zvyky a tradice
Každoročně se opakující tradice a zvyky jednotlivých měsíců jsou nedílnou součástí vnímání světa a životního koloběhu. Pomáhají pochopit časovou kontinuity a opakování v delších časových úsecích. 
Naštěstí je v poslední době celkem trendem různé tradice a zvyky připomínat. A nemusí to nutně být jen ty, které znají všichni jako je masopust, Velikonoce, čarodějnice, slunovrat, lampionový průvod, Vánoce, ale jsou to i rodinné tradice. Za ty bych se opravdu hodně přimlouvala. Tak nějak to utužuje  vztahy, tvoří se rodinné příběhy, dává to pocit někam patřit a mít v něčem jistotu. Řadila bych sem např. narozeninové oslavy, tradiční výlety, rodinné zvyky, různá setkání apod. My se každé léto vydáváme na hrad Zvíkov. Tento hrad nás okouzlil natolik, že jsme si tam jednoho krásného dne řekli své ANO a od té doby každé léto si tam uděláme výlet.


Měsíce na skříni
Pro znázornění měsíců jsem cácorkám vytiskla černobílé obrázky, které představují jednotlivé měsíce. Každý měsíc si postupně vybarvujeme. Jsou vystavené na viditelném místě a mají tak přehled, které měsíce už uplynuly. Tyto obrázky jsem našla na Pinterestu pod jednotlivými měsíci.

 

LÉTA BĚŽÍ

Léta běží a porozumění přibývajících let asi taky zcela jednoduché pro děti není. Každoroční slavení narozenin a přidání svíčky je jistě důležitým počinem. Častou otázkou cizích dospělých je: "Kolik pak ti je?" Děti trpělivě ukazují na prstíčkách, ale vlastně moc netuší, co to značí.
Znázornění roků lze ukázat na několik způsobů.

Letokruhy
Co takhle vyrazit do lesa a najít si pařez, na kterém lze znázornit, jak jsme staří podle letokruhů. Inspirace od Peslerů zde.

Časová osa
Vytvořte si časové osy. Např. z papírových metrů z Ikea. Nebo jednoduše nastříhat proužky papíru a pro představu nastříhat podle věku. Např. kolik let se dožijí různé druhy živočichů. 
Také je možné využít vývojové kartičky. My máme kufřík Montessori vývojových kartiček a s nimi lze dobře pracovat, porovnávat, srovnávat a třídit. 


Časosběrné dokumentace 
Časosběrná dokumentace je krásným příkladem, jak ukázat, jak jde čas. Vezměte si k ruce staré fotky nebo fotky dětí a nechte je seřadit, porovnávat, kdo je kde starší či mladší.Vyprávějte si.

♪♫♪ HUDBA ♪♫♪

↭ Další inspirace ↭




Žádné komentáře:

Okomentovat