Už se moc těšíme na školu, tak proč nezačít hned, když je chuť. Nejstarší Perpetua přišla s tím, že ztratila svůj magnetek ve tvaru obdélníka, který měla jako telefon. Dlouho netruchlila a vytvořila si nový. Složila papír do harmoniky a napsala své hieroglyfy. Když mi ho představovala, nestačila jsem se divit, jak ho promyslela.
V podstatě počítá téměř s každou funkcí telefonu; volání, psaní zpráv, rychlé volby a k mému velkému překvapí i online nákup potravin. A nyní už se dostáváme k jádru. Oponovala jsem, že tam ale asi nenakoupím vše, ale i to my dokázala bravurně vyvrátit, jelikož pod různými obrázky se schovávají další položky. Např. pod jablkem je další ovoce, které dál vyhledáš pomocí klávesnice.
SLOVA NADŘAZENÁ, PODŘAZENÁ A SOUŘADNÁ
Řešily jsme to dál, až jsme se dostaly ke slovům nadřazeným a podřazeným.
Dobře nám posloužilo pexeso s potravinami.
1. úkol byl rozdělit kartičky podle vlastního uvážení. Celkem se s tím dobře popasovala. Zeleninu a ovoce jsme doplnily o mléčné výrobky, pečivo, maso a zastavily se u citrusů a melounu.
2. úkol: poznávačka citrusů. Perpetua si nemohla vzpomenout na označení citronu, a tak jsem 1 donesla a pěkně poslepu ho očuchala, ohmatala, ochutnala, stejně tak jako ještě pomeranč. K tomu jsme si vzpomněly na limetku, grep, mandarinku, pomelo a povídaly si o společných znacích. Myslím, že na příště tomu dáme ještě nějaké výtvarné tvoření.
3. úkol: Meloun je ovoce nebo zelenina? Po bližším přemýšlení, co by to mohlo být, jsme googlily. Ani potom odpověď nebyla jednoznačná. Zatímco pro kuchaře je meloun sladké ovoce vhodné k dezertům, tak pro zahradníky je to zelenina, jelikož meloun řadí mezi tykvovité plodiny jako je dýně a to je zelenina, navíc oponují tím, že ovoce roste především na dřevinách. Ovšem botanici v tom dělají zase hokej. Ty meloun považují za ovoce stejně tak jako i papriku a odvolávají se na semena uvnitř plodu. No aby se v tom čert vyznal. V obchodě jsem ulovila 1 sazeničku melounu, tak budeme pozorovat naživo.
4. úkol: Prostudování tematických kategorií. Jelikož jsme se celou dobu bavily o jídle, nabídla jsem aplikaci v mobilu iTesco, kde mají slova nadřazená, podřazená i souřadná.
MENTÁLNÍ MAPOVÁNÍ
A proč vůbec takové "obyč" téma tady propírám? Jednoduše proto, že většina lidí má rádo pořádek, tvoří si různé kategorie, skupiny, podskupiny a nejsme daleko od mentálního mapování, které je mi velmi blízké. Ráda bych Perpetuu k mentálnímu mapování přivedla. Jednak tímto způsobem můžeme zpracovávat projekty, utřiďovat si myšlenky, stanovit si cíle, plnit úkoly, propojovat, nechat plynout fantazii atd. Naprosto souzním s článkem na Flowee, který to pěkně vysvětluje Proč je dobré dítě naučit tvořit myšlenkové mapy?
Jednu z prvních map co zkusíme, bude na téma, co si zabalit k babičce. Písmo ještě trochu pokulhává, a tak obrázky to jistí.
A pokud Vás nadchly myšlenkové mapy stejně jako mě, doporučuji knihy od Tonyho Buzana, který zpopularizoval myšlenkové mapování. Už dříve používáno např. Leonardem da Vinci.
DOPLŇUJÍCÍ AKTIVITY
✩ Na Pančelčino.cz je pěkně popsáno, co jsou slova podřazená, nadřazená i souřadná. Aktivita s pytlíky je dobrou pomůckou pro představivost. Slova nadřazená, podřazená a souřadná.
✩ Tento pracovní list ze ZŠ Štěpánov mě inspiroval je hře, kdy bych vybrala méně známá slova a hádalo by se, pod která slova nadřazená by patřila.
✩ Hra "Když jsem jel na severní pól..." Hra, kdy si vybereme jednu kategorii, ze které budeme vybírat slova podřazená. Např. kategorie nářadí. Ten, kdo začíná, řekne celou větu: "Když jsem jel na severní pól, zabalil jsem si šroubovák." Druhý zopakuje celou větu a přidá další slovo z kategorie nářadí. Hra končí dokud to někdo nepoplete nebo nedojdou slova.
Rovnýma nohama do českého jazyka!
Žádné komentáře:
Okomentovat