17. května 2020

z poličky... OD MOBILU KE SLOVŮM NADŘAZENÝM, PODŘAZENÝM A SOUŘADNÝM

Už se moc těšíme na školu, tak proč nezačít hned, když je chuť. Nejstarší Perpetua přišla s tím, že ztratila svůj magnetek ve tvaru obdélníka, který měla jako telefon. Dlouho netruchlila a vytvořila si nový. Složila papír do harmoniky a napsala své hieroglyfy. Když mi ho představovala, nestačila jsem se divit, jak ho promyslela.
V podstatě počítá téměř s každou funkcí telefonu; volání, psaní zpráv, rychlé volby a k mému velkému překvapí i online nákup potravin. A nyní už se dostáváme k jádru. Oponovala jsem, že tam ale asi nenakoupím vše, ale i to my dokázala bravurně vyvrátit, jelikož pod různými obrázky se schovávají další položky. Např. pod jablkem je další ovoce, které dál vyhledáš pomocí klávesnice.



SLOVA NADŘAZENÁ, PODŘAZENÁ A SOUŘADNÁ

Řešily jsme to dál, až jsme se dostaly ke slovům nadřazeným a podřazeným.
Dobře nám posloužilo pexeso s potravinami.



1. úkol byl rozdělit kartičky podle vlastního uvážení. Celkem se s tím dobře popasovala. Zeleninu a ovoce jsme doplnily o mléčné výrobky, pečivo, maso a zastavily se u citrusů a melounu.

2. úkol: poznávačka citrusů. Perpetua si nemohla vzpomenout na označení citronu, a tak jsem 1 donesla a pěkně poslepu ho očuchala, ohmatala, ochutnala, stejně tak jako ještě pomeranč. K tomu jsme si vzpomněly na limetku, grep, mandarinku, pomelo a povídaly si o společných znacích. Myslím, že na příště tomu dáme ještě nějaké výtvarné tvoření.



3. úkol: Meloun je ovoce nebo zelenina? Po bližším přemýšlení, co by to mohlo být, jsme googlily. Ani potom odpověď nebyla jednoznačná. Zatímco pro kuchaře je meloun sladké ovoce vhodné k dezertům, tak pro zahradníky je to zelenina, jelikož meloun řadí mezi tykvovité plodiny jako je dýně a to je zelenina, navíc oponují tím, že ovoce roste především na dřevinách. Ovšem botanici v tom dělají zase hokej. Ty meloun považují za ovoce stejně tak jako i papriku a odvolávají se na semena uvnitř plodu. No aby se v tom čert vyznal. V obchodě jsem ulovila 1 sazeničku melounu, tak budeme pozorovat naživo.



4. úkol: Prostudování tematických kategorií. Jelikož jsme se celou dobu bavily o jídle, nabídla jsem aplikaci v mobilu iTesco, kde mají slova nadřazená, podřazená i souřadná.


MENTÁLNÍ MAPOVÁNÍ

A proč vůbec takové "obyč" téma tady propírám? Jednoduše proto, že většina lidí má rádo pořádek, tvoří si různé kategorie, skupiny, podskupiny a nejsme daleko od mentálního mapování, které je mi velmi blízké. Ráda bych Perpetuu k mentálnímu mapování přivedla. Jednak tímto způsobem můžeme zpracovávat projekty, utřiďovat si myšlenky, stanovit si cíle, plnit úkoly, propojovat, nechat plynout fantazii atd. Naprosto souzním s článkem na Flowee, který to pěkně vysvětluje Proč je dobré dítě naučit tvořit myšlenkové mapy?
Jednu z prvních map co zkusíme, bude na téma, co si zabalit k babičce. Písmo ještě trochu pokulhává, a tak obrázky to jistí.
A pokud Vás nadchly myšlenkové mapy stejně jako mě, doporučuji knihy od Tonyho Buzana, který zpopularizoval myšlenkové mapování. Už dříve používáno např. Leonardem da Vinci.





DOPLŇUJÍCÍ AKTIVITY

Na Pančelčino.cz je pěkně popsáno, co jsou slova podřazená, nadřazená i souřadná. Aktivita s pytlíky je dobrou pomůckou pro představivost. Slova nadřazená, podřazená a souřadná.

Tento pracovní list ze ZŠ Štěpánov mě inspiroval je hře, kdy bych vybrala méně známá slova a hádalo by se, pod která slova nadřazená by patřila.

Hra "Když jsem jel na severní pól..." Hra, kdy si vybereme jednu kategorii, ze které budeme vybírat slova podřazená. Např. kategorie nářadí. Ten, kdo začíná, řekne celou větu: "Když jsem jel na severní pól, zabalil jsem si šroubovák." Druhý zopakuje celou větu a přidá další slovo z kategorie nářadí. Hra končí dokud to někdo nepoplete nebo nedojdou slova.


Rovnýma nohama do českého jazyka!




Žádné komentáře:

Okomentovat